7. 5. 2012

Jak nakoupit levný kamen na stavbu domu

Kámen je pro nás základní stavební prvek, který využijeme nejen pro výstavbu příjezdové cesty či do základů domu, ale také jako estetický materiál na výstavbu zídek, chodníků nebo zpevnění břehů rybníku a jezírek. Jednoduše řečeno se bez něj u nás žádná stavba neobejde. Pro realizace všech záměrů Cohousingu budeme postupně potřebovat několik tisíc tun kamení (!). Jen pro stavbu příjezdové komunikace to bude cca 700 - 800 tun. I proto je pro nás naprosto zásadní cena, za kterou je budeme schopni získat.


Tipy, jak najít a nakoupit levný kámen na stavbu

Standardní cena kamene bez dopravy se pohybuje v rozmezí cca od 150 Kč bez DPH až po tisíce Kč za tunu. V některých výjimečných případech se můžete dostat na cenu i pod 100 Kč/tunu. V tomto případě se ale téměř vždy jedná o odpadní materiál, kterého se výrobce (nejčastěji lom) potřebuje zbavit.

Rozptyl cen je skutečně obrovský. Samozřejmě nejvyšší ceny mají prodejci okrasných kamenů a zahradní centra. Ti obvykle počítají ceny na kusy. V takovém případě se můžete snadno dostat na 10-30 násobek výrobní (těžební) ceny kamene. Po velké cenové propasti následují stavebniny, které jsou obvykle dražší "pouze" o 100-200%.

Nejlevnější je jednoznačně zakoupit kámen přímo v lomu z těžby. Pokud se umíte smířit s tím, že budete omezeni na konkrétní druh a barvu kamenů, tak rozhodně neváhejte. Lomy navíc poskytují slevy v rozmezí 15-20% pro velkoodběratele - většinou musí být odběr vyšší než několik tisíc tun. Běžný zákazník ale na na tuto slevu nemá šanci dosáhnout.

Zcela náhodou jsme ale našli elegantní řešení. Jednoduše stačí najít dopravce, který pro daný lom jezdí a má nákladní auto na vlastní IČ. Takový dopravce je téměř vždy zaštítěn nějakou stavební firmou, přes kterou fakturuje a není pro něj problém koupit kámen přímo na danou firmu za nejnižší možné ceny. V našem případě tak máme slevu 15%.

Výbornou, ale pracnou možností je sehnat si zdarma kámen z různých bouraček cest, starých stodol, zdí apod. Můžete tak od majitele získat materiál pouze za odvoz nebo zcela zdarma. Zde je ovšem nutné se obrnit trpělivostí a skutečně pečlivě hledat. Přece jenom pěkné kameny se nevyhazují každý den. Na druhou stranu, abych vás v této činnosti povzbudil, můžu říct, že také máme domluvenou stodolu ke zbourání, kde počítám, že získáme několik desítek tun pískovce. Našemu známému se ale v této oblasti povedl skutečný mistrovský kousek. Když dělali rekonstrukci jednoho náměstí, tak chtěli vyhodit na skládku kamenné, ručně tesané kvádry nádherně obroušené ještě od koňských povozů staré více než 100 let (v Německu se prodává tuna za několik desítek tisíc Kč). On má nyní několik nákladních aut těchto kamenů na zahradě.

Druhou podstatnou položkou je samotná doprava kamene. Ta v současné době s ohledem na ceny nafty, může snadno převýšit cenu kamene. Obvyklá cena dopravy bez DPH je 30Kč/km a to bez ohledu na to, jestli jede nákladní auto samostatně nebo táhne za sebou přívěs. V případě většího množství proto hledejte lokálního dopravce se soupravou, jenž vám najednou doveze 30 tun kamene (15 tun přímo na korbě a 15 tun v přívěsu). I proto je důležité zvažovat každý kilometr, který má dopravce najet navíc.

V našem případě jsme tak byli schopni nakoupit modro-hnědý kámen za cenu 170 Kč/ bez DPH + doprava. 56 tun nás tak vyšlo na cca 15 000 Kč.




Na 2 obrázcích jsou 2 samostatné hromady, pro představu každá má 28 tun.


Najděte si řidiče "dobrodruha"

Pokud podobně jako my plánujete stavbu dále od civilizace a musíte poslední úseky přejíždět přes pole nebo les, nezapomeňte to předem říct řidiči, aby se nezhrozil nebo to ze strachu nevysypal u cesty, až na místo dorazí (Mnozí řidiči se bojí uvíznutí v poli jako čert kříže. Ani se jim nedivím, mají za to od zaměstnavatelů v některých případech i vysoké pokuty!). V našem případě je nutné přejet posledních 300 metrů přes pole. Pro naše účely jsme si proto raději našli soukromého dopravce přímo z automobilové rodiny. Jeho bratranci prý vozí soukromě dřevo z lesa, další strýc je soukromý řidič autobusu a on má nákladní přepravu. Už když jsme s ním dopravu telefonicky domlouval, tak šlo z hlasu slyšet, že pro něj není nic problém a miluje adrenalin. Ve svém vozovém parku má náklaďák MAN 6x4, se kterým prý vjede kamkoliv :)

Vlastní cesta byla až k pozemku v pohodě. Vzhledem k požadovanému množství jsme nakonec vzali 2 soupravy náklaďáků. První byl 6x4 MAN a to druhé byl jen obyčejný LIAZ pouze se zadním náhonem. Dopravce - dobrodruh nám tvrdil, že prý bude vše v pohodě, prý den předtím jezdil také po poli. V lomu jsme kámen vybrali a naložili. Na samotnou dopravu kamene jsme čekali cca 2 týdny, až pole i travnatá cesta bez deště vyschnou. I tak se ale již při cestě přes pole obě auta bořily cca 15 cm (přece jenom náklad + auto s přívěsem váží téměř 50 tun) Po příjezdu na pozemek jsme mu ukázal budoucí příjezdovou cestu do zadní části pozemku (zatím hliněno-travnatou), kterou jsme na podzim mírně rozšiřovali s dotazem, jestli by mohl kameny vysypat až na místě, abychom je pak nemuseli posledních 100 metrů zbytečně vozit na traktůrku. Jak to viděl, tak hned kývl, že to doveze až na místo.

Bohužel při rozšiřování cesty jsme jaksi ale zapomněli zbagrovat také posledních 15 metrů a rozšířit tak břeh meze. Bagristovi i mě se to zdálo dostatečné. Jak jsme se ale přesvědčili 50 tun masy potřebuje větší základnu. Náš dopravce - dobrodruh samozřejmě zapadl. Mírný kopeček se pod ním svezl a auto se začalo pod tíhou nákladu podezřele naklánět na bok. Ještě to chvíli vesele zkoušel, že prý to v nejhorším případě převrátí. Trošku mi to přišlo, jako by si testoval své krajní meze :) Raději jsme se s ním domluvili, aby to vysypal přímo na místě. Bez nákladů pak už bez větších problémů vyjel ven.

Po zkušenostech s různými dopravci musím říct, že tento dobrodruh je mi opravdu sympatický. Dělá, co jej baví, doslova si to užívá. Bez připomínek byl ochotný udělat maximum, aby náklad dopravil na místo určení. Nabídl nám sám od sebe slevu 15% jako velkoodběratel. Cenu nám nastavil tak, aby to pro nás bylo co nejlevnější (a přitom vydělal). Co více si přát? Příště ho rozhodně bereme zase. Přece jenom nám těch 800 tun musí někdo odvozit...


Žádné komentáře:

Okomentovat